מגזין לוטן לתרבות ואמנות, יולי 2012, מוזיאון ישראל מציג

זו לא אישה זה גבר 
ציורים והדפסי-עץ מן המאה ה-17 ועד המאה ה-20 ותלבושות תיאטרון היסטוריות מיפן, יוצגו בארץ בפעם הראשונה במסגרת תערוכה חדשה במוזיאון ישראל בירושלים

הקאבוקי, תאטרון יפני מסורתי שנוצר בראשית המאה ה-17, מייצג את התרבות העירונית העממית שהתפתחה ביפן בתקופת שלטון טוקגאווה וקלע לטעמם של בני המעמד העירוני ההולך וגדל. מחזותיו הדרמטיים עוסקים בנושאים מן המציאות לצד עלילות היסטוריות וסיפורים מן המיתולוגיה היפנית. דיבורם של השחקנים מסוגנן, תלבושותיהם מורכבות ויוצאות-דופן, משחקם מלווה במוזיקה ובריקוד, במת התיאטרון משוכללת ודלתות מותקנות ברצפתה עם גשר המתחבר אליה ומוביל את כניסתם ויציאתם של השחקנים. הקאבוקי מלא פעילות, צבעים וצלילים והוא מעורר את החושים ומלבה את היצרים של קהל צופיו המסור.

ב-1629, כשהשלטונות אסרו את הופעתן של נשים-שחקניות על הבמה, פרחה אמנות גילום תפקידי הנשים בידי שחקנים-גברים או כפי שהם מכונים ביפנית 'אוֹנָה-גאטָה'. שחקנים אלה, שהתאפרו והתלבשו במיטב התלבושות, לא רק שהתמחו במחוות נשיות ובסגנון דיבור נשי אלא מיסדו את דמותם הנשית על הבמה. עם הזמן גדלה הפופולאריות שלהם בקרב הקהל הרחב והם הפכו למושאי תשוקה של גברים ונשים כאחד ולמובילי אופנה בערים הגדולות של יפן.

תערוכה החדשה במוזיאון ישראל בשם "זה לא אישה זה גבר: מראות מתיאטרון הקאבוקי" משקפת את עולמם של ה'אונה-גאטה' – שחקני תאטרון הקאבוקי העממי ביפן – באמצעות ציורים והדפסי-עץ מן המאה ה-17 ועד המאה ה-20 מאוספי המוזיאון ובאמצעות תלבושות תיאטרון היסטוריות מיפן, המוצגות בארץ בפעם הראשונה. המבקרים בתערוכה יזכו לקבל תמונה מפורטת של התפתחות ה'אונה-גאטה' כפי שהיא משתקפת מבעד ל-350 שנות אמנות יפנית, והצצה אל היבט מיוחד של התרבות היפנית.

התערוכה הוקמה בשיתוף פעולה עם קרן יפן ובעזרת חברת שוצ'יקו בע"מ וכולבו איסטן מיצוקושי בע"מ, לרגל חגיגות 60 שנות קשרים דיפלומטיים בין ישראל ליפן. בנוסף, תופיע גם קבוצת שחקנים המתמחים בתפקידי נשים שתגיע במיוחד מיפן ותדגים את סגנון המשחק הייחודי של תאטרון הקאבוקי.  

זה לא אישה זה גבר: מראות מתיאטרון הקאבוקי

האולם לתצוגות מיוחדות, מוזיאון ישראל, ירושלים

3 ביולי – 10 באוקטובר 2012

חזרה לחדשות ועדכונים